Review Trio In Bocca al Lupo / voorprogr. Frank’s Hot Ten – 12 mrt. ’23

12 maart 2023. De zondagochtend was druilerig, in de middag klonken warme jazz-klanken in het Hofnar-café.

Volgens een lange traditie hadden we “Frank’s Hot Ten” te gast in het voorprogramma. We kunnen deze band ondertussen met recht de Yes Jazz huisband noemen en … ze worden elk jaar beter. Ze traden op met een nieuwe trompettist, met nieuwe trompet, maar helaas zonder de pianist, die door corona geveld was. Klassieke, goed in het gehoor liggende nummers zoals “Old Devil”, “Jumping at the Woodside” en “Is you Or Is You Ain’t My Baby”, werden met veel enthousiasme en zichtbaar plezier ten gehore gebracht. Ze werden mooi gelardeerd met improvisaties. Met zo’n grote bezetting, waartoe ik de zang ook reken, is het aantal instrumenten divers en het klankspectrum mooi gevuld. Dit jaar traden ze wat eerder op want “Frank’s Hot Ten” slaat steeds meer de vleugels uit. Tijdens ons laatste concert van dit seizoen, op 21 mei, zullen ze namelijk optreden op het Breda Jazz Festival. We wensen ze veel succes en … tot 2024!

Na de pauze trad het Trio “In Bocca al Lupo” op. Drie muzikanten uit België met Italiaanse roots. Ze spelen zonder ritmesectie en dat geeft hun muziek iets moois, iets breekbaars. Op trompet speelde Carlo Nardozza soms fel en krachtig, andere keren zacht en prachtig ingetogen. Het samenspel met zijn collega’s, Alano Gruarin op piano en Tim Finoulst op gitaar, was mooi, ze gaven elkaar prima de ruimte. Je kon goed merken dat ze elkaar perfect aanvoelen en goed op elkaar ingespeeld zijn. Ze speelden nummers van hun eerste CD “Nostalgia” en van hun tweede “Dedicato”. Op de laatste CD zijn de nummers opgedragen aan mensen die veel voor de bandleden betekenen en hebben betekend. Een prachtig thema om een CD te maken, vindt u niet?

Herman Gielen