Review Picknick-concert Paulus Schäfer & Dominique Paats – 5 juli 2020

Yes Jazz opent concertseizoen Valkenswaard na Corona

Eindelijk was de cultuur aan de beurt om haar deuren te openen in Valkenswaard. Na vier maanden intelligente lockdown groeide de behoefte van het publiek om weer te genieten van gezelligheid en mooie muziek. Natuurlijk alles wel op anderhalve meter afstand. Op zondag 5 juli was als locatie gekozen voor de prachtige en sfeervolle Parktuin-Theehuis Mevrouw van Best, waar maar liefst twee concerten die dag plaatsvonden.

Al direct bij binnenkomst maakte het publiek kennis met ‘het nieuwe normaal’. Op het uitgestrekte grasveld waren lijnen uitgezet zodat de bezoekers precies wisten waar ze mochten lopen en zitten. Met meetstok en warm enthousiasme werden de gasten begeleid naar hun plaatsen. Het was een picknickconcert dus tassen vol wijn en nootjes mochten dit keer mee het terrein op. Het was voor iedereen even wennen maar de boa’s zagen vol trots dat de regels streng werden toegepast en dat corona hier geen voet aan de grond zou krijgen.

Paulus Schäfer en Dominique Paats waren geen onbekende voor Yes Jazz. Zij speelden al eerder succesvol op dit fraaie en groenrijke buitenpodium. Een betere keus voor dit eerste concert na de lockdown was nauwelijks denkbaar. Paulus Schäfer is een sympathieke, maar vooral ook een buitengewoon virtuoze gitarist. Met ongekende snelheid vliegen zijn vingers over de hals van de gitaar, altijd met verbluffend mooi resultaat: elke noot is raak en altijd dienstbaar aan de muziek. Dominique Paats is de meester van de accordeon. Ook hij is ongelofelijk snel op de toetsen. De accordeonklanken zorgen voor een rijk decor waarop de gitarist kan excelleren. Maar ook als solist staat de accordeonist zijn mannetje. Zijn geavanceerde accordeon tovert zo nu en dan zelfs een strak lopend slagwerk als motor onder de muziek. Het muzikale tweetal klinkt een beetje Frans, een beetje jazz, maar vooral heel gipsy.

De kop is er af. Hopelijk geven de podia in Valkenswaard weer ruimte voor alle culturele rijkdom en al het moois dat Valkenswaard te bieden heeft op dit vlak. Het publiek is er in elk geval weer helemaal klaar voor.

Dick Hermsen

All of me

Softly as in a morning sunrise