Birdie Seven & Frank’s Hot Ten – 27 mei 2018

Birdie Seven – 27 mei 2018

Oude stijl Jazz in nieuw jasje
Voorprogramma: Frank’s Hot Ten

Eén keer per Yes Jazz-seizoen is het podium voor lokaal talent. In dit geval bleek dat regionaal talent te zijn. Weliswaar komt trompettist Joep Habraken uit Valkenswaard, maar alle andere bandleden hebben flink moeten reizen om bij De Hofnar te komen.

Birdie Seven kent al een lange historie: oprichting van de band vond 40 jaar geleden plaats. De enigen van toen die nog betrokken zijn bij de band zijn de broers Walter (gitaar) en Peter (bas) Scheffers. Dat dit ooit een band was die zich toelegde op ‘oude stijl jazz’ is nog maar ten dele hoorbaar. De kenmerken van oude stijl jazz zijn nog herkenbaar, maar inmiddels heeft de band zich ontwikkeld tot een formatie die laat horen hoe mainstreamjazz ook kan klinken. Het fundament in de partijen van Ton van Ras op drums, Peter Scheffers op bas, Walter Scheffers op gitaar en Karel van Eerd op piano klinkt stevig en blijft goed bij elkaar. Hier overheen wordt fraai en soepel gesoleerd door Eelco van Velzen op trombone, Stephan Lems op sax en Joep Habraken op trompet. De samenklinkende opvulpartijtjes van de drie blazers laten horen dat de roots van de dixieland zeker nog niet vergeten zijn.

Aangename afwisseling op de instrumentale muziek vormen de vocalen van zangeres Machteld Cambridge. Met haar prachtige stem weet ze betoverend mooi en soms magisch het muzikale verhaal te vertellen zoals bijvoorbeeld in Black Coffee. Maar ook weet ze van tijd tot tijd flink uit te pakken waarbij Stomping at the Savoy een stevig swingend jasje om zich heen krijgt.

Zeker niet onvermeld mag Frank’s Hot Ten blijven. Zij verzorgen het voorprogramma met een aanstekelijk enthousiasme voor de swing. Als de kwaliteit van deze afsluitende Yes Jazz-middag een voorbode is voor het nieuwe programma kunnen we ons in Valkenswaard alvast gaan verheugen op weer een mooi nieuw jazz-seizoen.

Dick Hermsen
28 mei 2018

Wil je Birdie Seven horen, klik op een van onderstaande filmpjes.